text.skipToContent text.skipToNavigation
 

Zachte landing voor grijpvoorraad


Schuimproducent Sekisui Alveo heeft een grote fabriek in Roermond. Voor ondersteuning van productie en onderhoud staan verspreid over de diverse hallen magazijnen en uitgiftepunten met duizenden verschillende artikelen. Denk aan spare parts, persoonlijke beschermingsmiddelen en verbruiksartikelen. Het bedrijf werkt voor het beheer intensief samen met itsme, zoals recent bij de stapsgewijze invoering van vendor managed inventory (VMI) voor de grijpvoorraad aan mechanische artikelen.


Sekisui Alveo, onderdeel van het Japanse Sekisui Chemical, is gespecialiseerd in de ontwikkeling, productie en verkoop van hoogwaardig polyolefineschuim. Het bedrijf is Europees marktleider in schuimtoepassingen, van schokabsorptie in schoenen, verpakkingen en kunstgrasvelden tot afdichting en isolatie in de bouw en interieurafwerking in auto’s. De fabriek in Roermond telt ruim 400 medewerkers. 


VMI en SPS

Al vijftien jaar verzorgt itsme in Roermond vendor managed inventory (VMI) met een 2BIN-systeem voor de elektrotechnische componenten. In 2023 won de leverancier een tender voor VMI van de mechanische componenten. Daarmee werd het dé partner van Sekisui Alveo voor een uitgebreid pakket, met elektrotechnische componenten, mechanische artikelen, chemische producten, persoonlijke beschermingsmiddelen en zelfs kantoorartikelen. “We hebben gekozen voor itsme vanwege hun complete aanbod”, bevestigt Gisèle Heltzel, tot 1 januari als inkoper werkzaam bij Sekisui Alveo. “Daar kwam nog bij de service die ze bieden, de waarde die ze toevoegen aan hun producten en de hulp die ze bieden bij het nog efficiënter maken van ons inkoopproces. Die samenwerking, daar waren we naar op zoek. Eén aanspreekpartij voor het hele magazijn, dat is sowieso fijn. Anders heb je losse partijen voor de verschillende productgroepen, met ieder hun eigen werkwijze en manieren in de omgang.” De openheid en transparantie van itsme in de tenderfase werden ook gewaardeerd, weet Djoeke van den Hoven, consultant Connected Business bij itsme. 
 


“We hebben gekozen voor itsme vanwege hun complete aanbod” 


De elektrotechnische en mechanische items worden via de VMI aangeleverd. Voor de gereedschappen, persoonlijke beschermingsmiddelen en algemene verbruiksartikelen verzorgt itsme zogeheten small part stores (SPS). Dat zijn automaten waar medewerkers de gewenste items zelf kunnen uithalen. Voor zowel de VMI als de SPS verzorgt itsme het beheer door op tijd de voorraad aan te vullen. Dat gebeurt voor de VMI wekelijks en in de aanloopfase van de nieuwe mechanische VMI was het zelfs twee keer in de week. Een medewerker van itsme komt langs om bij alle VMI-locaties in de productiehallen de bakken te scannen en nieuwe voorraad in te ruimen. Van den Hoven: “Een dag van tevoren leveren we alles op één locatie bij Sekisui Alveo af, waarna onze medewerker het over de verschillende hallen verspreidt. Volgens mij gaat dat goed.” 


Evalueren en optimaliseren

Heltzel ziet ook dat het goed loopt. “Door het wekelijks bijvullen zit itsme er bovenop. Bepaalde artikelen houden ze ook nog in eigen huis voor ons op voorraad.” Dat gaat niet alleen om specials, verklaart Maurice Pieters, accountmanager bij itsme. “Er zijn ook artikelen waarvoor we bij Sekisui Alveo minimale en maximale voorraadniveaus hebben staan, maar die wij zelf in grotere bulkhoeveelheden moeten bestellen. Eerder hadden we dan soms te grote aantallen bij hen in de bak liggen; dat was niet de bedoeling. Dus leveren we nu de aantallen die zij nodig hebben en houden we de rest zelf op voorraad.”


De VMI voor de mechanische componenten is vorig jaar in de productiehallen volledig ingericht, meldt Pieters. “Het gaat om zeven hallen en in elke hal staan gemiddeld vijf of zes VMI-kasten voor de verschillende productcategorieën. Daar lag de eerste prioriteit, zodat we ons daarna op de VMI voor het centrale magazijn van de technische dienst konden richten. Daarmee zaten we eind vorig jaar op 60%.” 

 

“Is er een andere optie met een betere kwaliteit, prijs of levertijd?” 


Heltzel is tevreden over de samenwerking. “Nu alles is ingericht voor de VMI en de SPS loopt het goed. In het begin was het een uitdaging om alle materialen naar de nieuwe systemen over te zetten en alle bakken op de juiste plek van stickers te voorzien voor het scannen. Het bijvullen ging hier en daar niet altijd goed, maar dat hoort bij de overgangsfase. Nu de kasten zo goed als helemaal zijn ingericht, loopt het best wel soepel en hebben we geen klachten meer over te laat leveren.” Het begint met een startpunt voor de hoeveelheden die er van de materialen moeten liggen, legt Van den Hoven uit. “Dat moet je soms bijstellen om tot een beter resultaat te komen. We gaan nu driemaandelijks de omloopsnelheden evalueren: wat ligt er, wat is er afgenomen en wat is er eventueel nog bijbesteld? Ook kunnen we dan adviseren om artikelen toe te voegen die regelmatig los worden besteld door Sekisui Alveo.” Heltzel: “We zijn nu nog bezig met de technische dienst, maar als het daar ook helemaal is ingericht, gaan we kijken hoe we het verder kunnen optimaliseren. Samen kijken we dan of een bepaald artikel wel het beste is dat beschikbaar is. Is er een andere optie met een betere kwaliteit of tegen een betere prijs of een betere levertijd?”


Speeddates

Verdere automatisering van de bestelprocessen, naast de VMI en SPS, in samenwerking met itsme, dat is nu de grote wens van Heltzel. “Ook daarvoor willen we met een MRP-systeem de material resource planning gaan doen, met min-max voorraadniveaus en automatische inkooporders naar itsme. Daar zijn we nu nog niet klaar voor, maar als we eenmaal zo’n systeem hebben, is dat ideaal.”


Voor verdere verbetering van de processen komt ook itsme met initiatieven, vertelt Heltzel tot slot. “Zo wordt in 2025 bijvoorbeeld een boosterdag georganiseerd voor ondersteuning van onze mensen in het magazijn van de technische dienst. Ook staan voor dit jaar speeddates tussen onze mensen en hun experts op de rol. Daar kunnen volgens mij leuke ideeën uit voortkomen.” 


Meer weten over Vendor Managed Inventory?

Vul het formulier in en we nemen contact met je op!
 
 
 
 
 
 

Misschien vindt u deze succesverhalen ook interessant:

  • TESTIMONIAL
    22.09.2025
    Van Meer - Snelle connectie voor energieopslag
    Aandrijfspecialist Van Meer ontwikkelde een energieopslagsysteem voor heavy-duty drives en ontwierp daarvoor een eigen batterijsysteem. Voor de stekkers in de kast van dat batterijsysteem droeg vaste leverancier itsme zijn omni-brand partner Phoenix Contact aan. Prima stekkers, alleen bleek het frame niet te passen. In sneltreinvaart maakte Phoenix Contact een klantspecifiek stekkerontwerp. Intussen levert itsme aan Van Meer complete connectorsets inclusief aangepaste stekker.
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    08.09.2025
    Avebe - Goede nachtrust dankzij FactoryScan
    Bedrijven hebben vaak geen idee van hun installed base aan industriële automatisering in de fabriek en het magazijn. Met de FactoryScan kan itsme een overzicht creëren van de actuele status van automatiseringscomponenten zoals PLC’s. Aardappelverwerker Royal Avebe gebruikt de resultaten om de voorraad aan componenten up-to-date te brengen en te kijken naar hun beschikbaarheid in de toekomst. De scan moet ervoor zorgen dat Process Control engineer Johan Wierenga minder bezig is met verstoringen op hardwaregebied. Ook hoeft hij niet meer wakker te liggen van een voorraad die niet bij de tijd is.
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    25.08.2025
    Elektro VV - Elke specialisatie op de juiste plek
    Elektro VV uit de Belgische provincie Antwerpen verzorgt algemene elektriciteitswerken en zonnepaneelinstallaties voor bedrijven en particulieren. Voor uitdagende projecten doet het een beroep op Breemes, dat onder meer laagspanningsstudies als specialisme inbrengt. “De uitdaging is een bord te ontwerpen dat snel en efficiënt kan worden gebouwd en future-proof is.”
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    11.08.2025
    OI - Warme band met de leverancier
    Bedrijven hebben vaak geen idee van hun installed base aan industriële automatisering in de fabriek en het magazijn. Met de FactoryScan kan itsme een overzicht creëren van de actuele status van automatiseringscomponenten zoals PLC’s. Aardappelverwerker Royal Avebe gebruikt de resultaten om de voorraad aan componenten up-to-date te brengen en te kijken naar hun beschikbaarheid in de toekomst. De scan moet ervoor zorgen dat Process Control engineer Johan Wierenga minder bezig is met verstoringen op hardwaregebied. Ook hoeft hij niet meer wakker te liggen van een voorraad die niet bij de tijd is.
    Lees verder

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws:

  • NEWS
    24.10.2025
    Sylvania - Rocks, sterk en onbreekbaar licht
    Rocks is een zeer efficiënt en intelligent highbay armatuur. Deze nieuwe serie combineert perfect vorm, functie en connectiviteit. De armatuur profiteert van een robuust ontwerp en een precisie optiek, met twee soorten lichtverdeling: breed en gangpad. Rocks is ontworpen in Duitsland. De reeks is standaard uitgerust met een DALI-driver. Rocks kan ook uitgerust worden met een PIR-sensor (accessoire).
    Lees verder
  • NEWS
    22.10.2025
    Festo - SFAM
    Doordat de SFAM een druk- én flowsensor in één is, hebben machines slechts één component nodig om meerdere waardes te meten. Door de meting van onder andere persluchtdruk, flow en consumptie, biedt de SFAM volledig inzicht in het persluchtsysteem. Dit inzicht is de eerste stap in een zuiniger, veiliger en duurzamer systeem.
    Lees verder
  • NEWS
    17.10.2025
    Phoenix Contact - VALVETRAB-SPP
    Overspanningsbeveiliging is essentieel bij de veiligheid en betrouwbaarheid van elektrische installaties. Niet alleen in traditionele toepassingen, maar ook in moderne systemen zoals zonne-energie, batterijopslag, datacenters en laadinfrastructuur voor e-mobiliteit.
    Lees verder
  • NEWS
    09.10.2025
    ABB - OT plus-omschakelaars
    Met de OT Plus-serie introduceert ABB een nieuwe generatie omschakelaars die speciaal is ontwikkeld voor de eisen van moderne industriële toepassingen. Deze vernieuwde lijn combineert betrouwbaarheid met flexibiliteit en ondersteunt een efficiënte en veilige installatie – ongeacht de omgeving of toepassing.
    Lees verder

Kijkt u ook eens naar deze trainingen die we aanbieden:

  • TRAINING
    28.07.2023
    TIAP-NETWORK
    Ontwerpers, programmeurs, inbedrijfstellers en gebruikers die op zoek zijn naar toepassingen en kennis in verband met netwerktechnologieën in een industriële omgeving.
    Lees verder
  • TRAINING
    25.04.2022
    TIAP-UNIFIED UPDATE
    HMI Unified Comfort Panels update training met TIA Portal Step7 en WinCC Unified
    Lees verder
  • TRAINING
    25.04.2022
    TIAP-SYSTEM
    In deze cursus wordt aandacht geschonken aan de basiskennis van TIA Portal en S7-1200/1500 PLC’s. Tevens gaan we verder verdiepen door middel van programmeren via de standaard programmeertalen en een kennismaking met SCL en het projecteren van een eenvoudige HMI. Deze 3-daagse cursus biedt de mogelijkheid voor ervaren Siemens- en niet-Siemens gebruikers om hun kennis en ervaring efficiënt toe te passen binnen het huidige Siemens SIMATIC systeem. Voor de minder ervaren medewerker adviseren wij de cursus TIAP-BASIS als instap te gebruiken.
    Lees verder
  • TRAINING
    25.04.2022
    TIAP-Service
    Na het volgen van deze module kan de cursist SIMATIC S7-1200, S7-1500, S7-300, S7-400 of ET200 PLC's, PROFIBUS DP en PROFINET opbouwen en aansluiten. Tevens is men in staat om zowel hard- als softwarematige fouten in SIMATIC S7 PLC’s te herkennen en op te lossen.
    Lees verder